Norymberga (2006)

"Zostałem skazany na śmierć przez rozstrzelanie; jak się później okazało egzekucja miała nastąpić 2 dni po śmierci Stalina" - po kilkudziesięciu latach były pułkownik kontrwywiadu PRL wspomina 1953 rok.
"Został pan ułaskawiony?" - dziwi się dziennikarka.
"Nie, nie zostałem ułaskawiony. Wyrok wykonano i zostałem zastrzelony. Potem wraz z innymi wywieźli nas na Służew, wrzucili do dołu... Tak naprawdę do dziś nie wiem, gdzie leżę" - oficer cierpliwie tłumaczy zdumionej kobiecie paradoksy socjalistycznej rzeczywistości.
Choć oficjalnie zgładzony, przeżył swoją egzekucję.
W celi śmierci złożono mu propozycję współpracy z reżimem. Dokonujący werbunku przekonywali go, że może dalej służyć ojczyźnie, że nie warto umierać.
"Komuniści obracali życiem milionów ludzi, moje istnienie nic dla nich nie znaczyło; za to dla mnie wówczas wiele" - spowiada się dziennikarce... [PAT]





Autor sztuki: Wojciech Tomczyk
Tytuł oryginalny: „Norymberga”
Produkcja: 2006
Premiera TV: 11 grudzień 2006

Reżyseria:


Muzyka:


Obsada:
Pułkownik
Hanka
Żona


IMDb (angielski)
Wikipedia (polski)


05.180505

(POL) polski,












1 komentarz: